Gambar Hiasan..xde kena-mengena..
1. BACA KEADAAN JALAN - Lebih jauh anda memerhati kehadapan, lebih byk masa yg anda ada utk mengesan dan bertindak balas terhadap bahaya.
2. MENJANGKA KEADAAN - Gunakan kelebihan "melihat pada jarak jauh" utk menjangka masalah yg mungkin anda hadapi. Buat rancangan awal bg mengelak drpd membuat keputusan pd saat2 akhir.
3. GUNAKAN PERATURAN 2 SAAT - Tandakan satu kedudukan dihadapan,seperti tiang lampu dan tunggu sehingga kenderaaan dihadapan melepasinya. kenudian kira 2 saat,sbg cth dgn berkata "satu ribu satu...satu ribu dua". Jika anda melepasi penanda sblum selesai membilang,jarak anda terlalu rapat. Gandakan kiraan itu pada hari hujan atau jika terdapat motosikal dihadapan anda.
4. BERI TUMPUAN - pada kelajuan 110km/j jarak utk memberhentikan kenderaan adalah sejauh sebuah padang bola. Justeru,kemalangan bole berlaku jika anda teralih tumpuan walaupun sesaat.
5. JANGKAKAN TERBURUK - Jgn anggap pemandu lain menyedari kehadiran anda atau akan bertindak spt yg anda jangka-dan jgn bergantung pd tindak balas org lain utk menyelamatkan anda.
6. LIHAT BELAKANG DAN SISI - Gunakan cermin dgn kerap supaya anda memiliki pemerhatian 360 darjah di sekeliling anda. imbas kebelakang sblm bertukar lorong bg mengatasi masalah "blind spot"
7. KEKALKAN RUANG SELAMAT - Ruang yg selamat bermakna anda ada lebih byk masa utk menangani sebarang kemungkinan bahaya.
8. KEKALKAN KECERGASAN - Keletihan merupakan faktor utama dlm kemalangan. Ambil masa rehat sekurang-kurangnya 15 minit selepas setiap 2 jam memandu.
9. JGN BERGERAK MENGEJUT - Cuba elakkan membrek dgn mengejut, ingat!! ramalan awal sgt penting..walaubgmanapun, Anda juga perlu bersedia menghadapi pergerakan mengejut kenderaan lain.
10. BELAJAR DARIPADA KESILAPAN - Kemalangan nyaris-nyaris biasa berlaku kpd kebanyakan org. Anda perlu memikirkan cara utk mengelak kejadian yg sama drpd berulang, walaupun anda pasti kesilapan terletak di tangan pemandu lain.
wah nice tip yah , nanti boleh lah nasihat kat ibu ni, hehe
BalasPadamye ibu..drive leklok k :) hehe
Padam