Trip Pulau Jarak!!

assalamualaikum...

kali pertama aku menduga laut dalam...sebelum ni mancing kt tepi2 pantai, kolam, lombong, parit pn jadik.. sungai biasalah.. Dengan bayaran sebanyak RM200 satu kepala,aku tanpa banyak soal,terus join....hihihi..excited sgt2!!  
Macam biasalah adat memancing, kena g shoping dulu...kalau x, rasa mcm x complete.. macam2 kedai aku pegi untuk mencari alat2 memancing... maklumlah first time...kuikuikui.. banyak jugak la aku berhabis untuk trip yg aku tak dapat gambarkan lagi macam mana... macam mana ntah nanti mancing atas bot ni..???? itu la yg aku dok pk2 sblum pegi. Malam sebelum naik bot,tido x lena..rasa macam x sabar sgt ni..  Antara alat2 biginer aku bwk adalah, reel Penn750ss, Ap pwr 8000,satu rod jig..satu lg rod biasa la..action M(10-50lb)
dengan harapan satu main dasar,lg satu jig and appolo..gilir2 la.. rod 2 je..hehhehe

Aku ni jenis yg cepat muntah,kadang2 nek keta pusing2 sket pun boleh termuntah... so,utk nek bot ni,aku g farmasi beli ubat mabok laut siap2...aku nekad memang x nak muntah ni,malu kt member nantii..hihi..
sejam sebelum nek boat aku dah telan sebiji.. masa mula2 naik bot,aku x rasa pape.. dlm otak aku dok kata "memang berkesan pil mabuk ni" hihihi aku tgk membe2 lain da start pening da...coz alun laut kuat sgt ari tu...baru lepas hujan.. ada yg tak tahan,terus tido sepanjang perjalanan selama 3 jam dari jeti lumut ke pulau jarak. dah 4 jam berlalu,aku rasa ok lg.. sampai2 je pulau jarak aku terus setup pancing untuk bottom and appolo... tiba2...masa tengah2 setup tu aku rasa terbuai2 plak..bot dah melabuhkan sauh,alun kuat plak...ni kacau ni... x sampai 5 minit bot berhenti,mata kail pun tak sempat pasang...aku dah x tahan...BUuuwekk... muntah bro..tp,sempat cover,aku p muntah dalam toilet cepat2..hihihhi.. ada yg tau,tp ramai yg x tau,,...hgahhaa kami semua 11 orang.. 
dah muntah puas2,aku rasa lega...bole la sambung mancing yg memang tak start lg pun..membe2 lain ada yg nek ikan da,,...tp ada yg tido terus,xle mancing katanya... hahaha..mcm2 la kan..
tgk membe2 lain nek ikan,aku memang x sabar da nak sentap ni..sekejap je turun umpan hirisan kembung...joran yg aku pegang dah di ketu..apa lg aku sentap!!! sekali ikan Jepun(lelah).. tengahari tu memang sekumpulan jepun je yg meragut umpan.. jepun saja  ada dekat 2 tong kot..

lepas jepun slow skit,kerapu plak mula mengemang hirisan kembung...tp x besa mana la.. pastu jenahak...talang...merah..tp sume saiz S-M la...xde yg bagak.. xpe kami layan je.. dari senja nak ke mlm tu...jenahak da mula cari makan...sedar x sedar da 3 ekor jenahak naik mlm tu...( sedar x sedar sebab aku tidor!!!! hihihihhiihi) memang x larat dah..melayan jepun di siang hari.. sesi malam ...berapa kerat je yg mancing,yg lain off terus.. 

aku cuba untuk bertahan mlm tu,da telan pil mabok 1 biji... tp tu dia...muntah jgk...sorang je nampak,yg lain sume tido..hahhahaha...tp,hasil x brape sgt coz xle nak fokus la...ngantuk dan mabuk ni..

pg keesokan harinya...ada beberapa jam lg sebelum balik...tiba2 talang bersaiz bagak menyambar rathling...tu dia bising satu bot... nasib baik la,,dapat talang last minute,tp bukan aku yg dapat la, hihihihi besar jgk la...bole la buat tayang2 kan..hehehe...kalau tak..bawak balik ikan kecik2 je la ari tu.. end trip...hasilnya 2 ekor talang 6-8 kilo kot.. tenggiri,kerapu,merah ,jepun,jenahak...dan lain2 la yg aku x kenal..

dgr cite tekong pn x brape best la...coz dia x bg ikan yg dia dapat...tekong bot sebelah..bg je.. tp,biar la..ikan dia.. ni beberapa keping gambar untuk tatapan pembaca sekalian...thanks for reading.. :)



 hujan la pulak...mcm mana ni...??

makan dulu..ada 3 jam lg perjalanan...huhu
 bot yg sedang menuju ke pulau jarak,alun kuat ni,..melayang2 tong ikan tu...
 sape punya tak tau ni...ni baru separuh...kat belakang bot ada lagi... hihihi...



agak canggih jgk la bot ni.. bot sebelah xde radar ni,so dia follow jew bot kami...
 Ni dia penginapan 2 tingkat fully furnished..hehhee...jgn marah tekong..!!



semakin hampir.....mcm ni dok ada lagi sejam..nak sampai..
 tu dia,mancing ke tido tu.. masa ni tgh mengintai GT ni...tp x nmpak pun




siap sedia untuk appolo ni..jepun saja kt bawah tu...
 menunggu dengan penuh sabar...memang senyap terus time ni...

mengelilingi pulau jarak sambil trolling...
 ni dia brader kite steady je...kalau tak silap tgh fight ngan kerapu ni...ye kot!!! hahahaha...




ada yg pening2 tu...




ni dia rezeki en.sahar kita...



bergaya dengan talang nya...tp baju GT hunter!! hahaha
 ni dia hidangan terakhir sebelum balik...megi goreng..tp bape kerat je yg makan...yg lain diet...
( diet takot muntah...buahhahahah )
 meninggalkan pulau jarak...tp bangla masih ON..... :)


ni dia set biginer...hiihhii...
 banyak cerita di sebalik gambar ni...mcm2 perasaan ada...wahahahaha...



ni la bot yg mengikut tu.... tp tekong dia bagus..bg ikan kt geng2 trip.....
 perjalanan balik..di penuhi dengan cerita2 yg hebat...dengar je la.. :)



ni hasilnya...3  tong penuh...
 semakin hampir ke jeti...
 sampai dah...ni la bot yg membawa kami 11 orang tu.. 13 termasuk tekong..



alhamdulillah.... bg aku,,,bole la.. :)




sama la ni..

 talang tu menjadi kebanggaan trip kali ni...hihihhihi....a.k.a penyelamat trip...hehe



insyaallah....jumpa lagi..

on the way balik butterworth...

bagi2 ikan ni....merasa la sikit2 sorang...hehe.. thanks semua... Assalamualaikum...jumpa lg :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'www.yieweezer5915.blogspot.com' Best View on--->
GOOGLE CHROME!!

"yieweezer5915"Best View On GOOGLE CHROME!