Charger Laptop RoSaK??!!

            Assalamualaikum..wbt..  Sedikit info tentang Universal Charger AVF ni.... setelah charger acer rosak (rosak sebab jatuh dan terus xle "on"), aku beli la universal charger ni.. da lupa da harga dia, tp x sampai sratos la..  malangnya charger ni lagi manja drpd charger acer.. jatuh sket da rosak.. ( disebabkan tabiat aku yang suka menjatuhkan charger)..secara x sengaja!! "xkan jatuh sket da rosak?!!" (mcm x puas hati tu..) " baru setahun pakai xkan da rosak..?!!" disebabkan banyak sgt persoalan, aku nak belah charger ni..nk tgk kt dalam..


              Nasib baik charger ni ada lubang skru kat tapak dia (kalau yg original xde kot, kena kapak la!!hehe)..so,aku cuba2 la bukak...mula2 x perasan sangat lubang skru tu sebab dilapik dengan getah hitam..(utk grip).. aku umpil getah hitam tu, intai2 nmpak skru...yess!!
cepat2 ambil screwdriver....dah bukak..cam gini la ghupa nya kat dalam universal charger ni.. setelah aku buat visual check..semua component dalam keadaan baik,tp nape power x sampai ke laptop??!!

              Aku try connect plug and switch on... memang x jd jugak!! adess..$$$ lagi la jawabnya.. hmm..dalam dok temenung memikio nak beli charger lain.. aku dok main2 kt cable between plug and charger.. tiba2.. PoPp!! kuar bunga api...aikk!! Hhaaa....aku tau da,..ko "shorting" rupanya..


Perhatikan kedudukan cable tu..

Hehe..bejaya jgk akhirnya..alhamdulillah..boleh bertahan lg ni.. tp AWAS!!! jangan ada yg pijak da la... coz, AC input power 100-265V , DC output power 12-24V@ 2.9A max...( 70 watt ).. agak2 kalau kena ni.. sempat lagi ke nak update blog??!! ishk3x...  anda sume penah mengalaminya tak?? :) huhu....thanks all :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

1 ulasan:

'www.yieweezer5915.blogspot.com' Best View on--->
GOOGLE CHROME!!

"yieweezer5915"Best View On GOOGLE CHROME!